Pedagogie
Steinerpedagogie is een onderwijsvorm waarbij leerkrachten lesgeven vanuit de mens- en ontwikkelingsvisie van de antroposofie, een filosofie die dient als inspiratiebron maar zelf niet onderwezen wordt. Het onderwijs staat ten dienste van de persoonlijkheidsvorming, met inbegrip van de sociale vorming.
Gebaseerd op de visie van de pedagoog Rudolf Steiner, vertrekken we vanuit de eigenheid van elk kind. De leerstof en het leerplan volgen de ontwikkelingsfasen van het kind om denken, voelen en handelen tot een harmonieuze ontwikkeling te brengen. Zo krijgen kinderen de kans om zich in heel hun persoonlijkheid te ontwikkelen.

Om dit te kunnen doen houdt het onderwijs rekening met de ontwikkelings- en levensfasen van de mens die schematisch zijn in te delen in perioden van telkens zeven jaar. Elke fase heeft zijn specifieke wetmatigheden, kwaliteiten en vermogens, die een aangepaste aanpak vragen (zowel binnen opvoeding als onderwijs) voor een optimale ontwikkeling. Elk individu en elke periode vragen daarbinnen om een eigen nuancering. Afhankelijk van de ontwikkelingsfase zal in de steinerpedagogie de nadruk meer liggen op de ontwikkeling van de motoriek, de ontwikkeling van het gevoelsleven als basis voor het sociale en het kunstzinnige, en de ontwikkeling van een onbevooroordeeld denk- en oordeelsvermogen. Opvoeding en onderwijs leggen zo mee de basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.

Met eigen eindtermen
We volgen een eigen leerplan dat is goedgekeurd door de overheid. Dankzij die goedkeuring kunnen we een getuigschrift uitreiken bij het afronden van de basisschool, zoals elke andere Vlaamse school dat doet. Zo kunnen de jongeren verder studeren, eerst op een secundaire school, later aan de hogeschool of universiteit.
Samen school maken
De klasgroep wordt op een steinerschool meerdere jaren samengehouden en begeleid door dezelfde klasleerkracht. Zo ontstaat er een diepe betrokkenheid en een wederzijds vertrouwen.
Naarmate de leerlingen ouder worden, krijgen ze meer (vak-)leerkrachten voor de klas. Het hele team is erop gericht de leerlingen echt te ontmoeten en hen te erkennen in al hun unieke kwaliteiten. Leerkrachten willen mee het verschil maken. Zij geven vorming en helpen de leerlingen om de uitdagingen in onze moderne wereld aan te gaan. Zij doen appel op hun unieke inbreng en medemenselijkheid.

Ouderparticipatie
Onze school vormt een actieve gemeenschap van leerlingen, leraren en ouders. Zonder leraren is geen onderwijs mogelijk. Maar zonder de inzet van leerlingen en de actieve betrokkenheid van ouders lukt het evenmin.
Ouderparticipatie heeft vele gezichten in onze school. In de eerste plaats worden de ouders betrokken bij de ontwikkeling en het leerproces van hun kind, bijvoorbeeld via ouderavonden of via individuele oudergesprekken. Als ervaringsdeskundigen op het gebied van hun kind is hun inbreng van groot belang voor de leraren. Zo wordt hun beeld van het kind verrijkt om het op zijn weg zo optimaal mogelijk te begeleiden.
Klassen
“Ontvang het kind in eerbied,
voed het op in liefde
en laat het gaan in vrijheid.”
R. Steiner
Peuters
Gezellig ingerichte klassen, nabootsen van de thuisomgeving
Peuters en kleuters worden ontvangen in een huiselijke sfeer waar natuurlijke materialen, ruimte en zachte kleuren primeren.
.jpg)
Ritme, regelmaat en rust
Samen spelen en ontplooien is nu de belangrijkste taak. Daarbij bieden ritme, regelmaat en rust een groot houvast voor het jonge kind.


Al doende leren
De kinderen krijgen de tijd om aan te komen op school, om te ontdekken en al doende te leren.
.jpg)
Kleuters
Spelen
Nog geen sprake van leren in de schoolse zin, spelen is op deze leeftijd het eigenlijke leerproces.
.jpg)
Buitenleven
Bij ons spelen en leren kleuters zoveel mogelijk buiten. Door vrij spel met natuurlijke materialen en beweging in alle seizoenen ontwikkelen ze zich gezond en evenwichtig. De natuur biedt de perfecte leeromgeving voor de kleuterleeftijd.
.jpg)

Sterke band tussen kind en leerkracht
Kinderen blijven gedurende de kleutertijd bij dezelfde juf. Broertjes en zusjes komen in dezelfde klas terecht. Ze beleven het klasgebeuren als jongste, als kind uit de middengroep en als oudste. Op iedere leeftijd worden andere zaken gegund en verwacht.
.jpg)
Team
DIRECTIE
Erna Kint
ADMINISTRATIE
Leerlingenadministratie
Personeelsadministratie
Delphine Reynaert
Louis Simoen
ZORGCOÖRDINATOR
Kleuters
Onderbouw
Marijke Staessens
Laurence Ducheyne

VAKLEERKRACHTEN
Euritmie
Erna Kint
Marleen Devestel
Handwerk
Lichamelijke opvoeding
Atelier
Shanti Van Lierde
Martijn Dewulf
Eva Grauwels
LEERKRACHTEN
Peuterklas 1
Ann Matton
Sophie Booth
Ondersteuner peuterklas 1
Peuterklas 2
Ondersteuner peuterklas 2
Kleuterklas 1
Lodi Danckaert
Eva Pollet
Els de Coster
Katrien Laevens
Marjolein Blancquaert
Kleuterklas 2
Liesbet Deruyter
Marjolein Blancquaert
Kleuterklas 3
Hanna De Clercq
Sophie Booth
Ondersteuners kleuterklassen
Elke Cooremans
Sofie Schiettecatte
Marleen Devestel
Nina De Kooning
Kristien Spooren
Onderbouw
Klas 1
Seth Muylle
Kristien Spooren
Klas 2
Vera Steculorum
Thalia Van Der Fraenen
Klas 3
Martijn Dewulf
Luc Piens
Klas 4
Klas 5
Klas 6
Maaike Everaert
Emilie Blondelle
Inge Delagaye
Jessica De Haene
Eva Grauwels
Onderbouw
Denken
Via het invoelen of ontdekken van de schoonheid in de wereld evolueren de leerlingen van gemotiveerd zijn om te rekenen, schrijven, te lezen en vol fantasie in de wereld te staan naar het in de startblokken staan om zichzelf te ontdekken en met een kritisch oog naar de wereld te kijken.


Jaarfeesten
De kinderen worden waarden bijgebracht door het ritme van de jaarfeesten en seizoenen.
Inspiratie voor het eigen leven en een kiem tot gemeenschapsvorming wordt gelegd

Al doende leren via periodeonderwijs
Kinderen leren intens tijdens periodeonderwijs en mogen nadien de leerstof loslaten om ze op het juiste moment weer op te halen. Interesses worden opgewekt door middel van vaklessen en kunstzinnige vakken.

Thema’s
Ondersteuning in hun sociaal-emotionele ontwikkeling doen we via de verhaalstof van sprookjes, fabels en legenden, het oude testament, de Germaanse goden en heldenverhalen, Griekse en Oosterse culturen tot de geschiedenis van Rome en de Middeleeuwen. Zo worden verschillende karaktertrekken weerspiegeld, weerklinkt het goede nastreven, moed en volharding, ... Dit mogen de kinderen ontdekken en beleven in de periode toneel.
Schooluren

8.00
Toezicht op de speelplaats
8.15
De juffen van peuters en kleuters zijn aanwezig in de klassen
8.25
Alle leerlingen zijn aanwezig op school
8.30
De bel gaat, de lessen beginnen
10.10 - 10.40
Speeltijd
12.20
Einde lessen voormiddag
Wij geven er de voorkeur aan dat alle kinderen tijdens de middagpauze op school blijven eten.
Niet-leerplichtige kinderen kunnen afgehaald worden voor 12.30 om het rustmoment voor de anderen te bewaken.
Op woensdag is er toezicht tot 12.35. Geen opvang.
13.20
Start lessen namiddag
15.00
Einde lessen namiddag
Toezicht op de speelplaats
15.15 - 18.00