top of page
Pedagogie

Steinerpedagogie is een onderwijsvorm waarbij leerkrachten lesgeven vanuit de mens- en ontwikkelingsvisie van de antroposofie, een filosofie die dient als inspiratiebron maar zelf niet onderwezen wordt. Het onderwijs staat ten dienste van de persoonlijkheidsvorming, met inbegrip van de sociale vorming.
 

 

Gebaseerd op de visie van de pedagoog Rudolf Steiner, vertrekken we vanuit de eigenheid van elk kind. De leerstof en het leerplan volgen de ontwikkelingsfasen van het kind om denken, voelen en handelen tot een harmonieuze ontwikkeling te brengen. Zo krijgen kinderen de kans om zich in heel hun persoonlijkheid te ontwikkelen.   

houtsnijwerk boom

Om dit te kunnen doen houdt het onderwijs rekening met de ontwikkelings- en levensfasen van de mens die schematisch zijn in te delen in perioden van telkens zeven jaar. Elke fase heeft zijn specifieke wetmatigheden, kwaliteiten en vermogens, die een aangepaste aanpak vragen (zowel binnen opvoeding als onderwijs) voor een optimale ontwikkeling. Elk individu en elke periode vragen daarbinnen om een eigen nuancering. Afhankelijk van de ontwikkelingsfase zal in de steinerpedagogie de nadruk meer liggen op de ontwikkeling van de motoriek, de ontwikkeling van het gevoelsleven als basis voor het sociale en het kunstzinnige, en de ontwikkeling van een onbevooroordeeld denk- en oordeelsvermogen. Opvoeding en onderwijs leggen zo mee de basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.

lampionnen

Met eigen eindtermen

We volgen een eigen leerplan dat is goedgekeurd door de overheid. Dankzij die goedkeuring kunnen we een getuigschrift uitreiken bij het afronden van de basisschool, zoals elke andere Vlaamse school dat doet. Zo kunnen de jongeren verder studeren, eerst op een secundaire school, later aan de hogeschool of universiteit.

Samen school maken

De klasgroep wordt op een steinerschool meerdere jaren samengehouden en begeleid door dezelfde klasleerkracht. Zo ontstaat er een diepe betrokkenheid en een wederzijds vertrouwen.

Naarmate de leerlingen ouder worden, krijgen ze meer (vak-)leerkrachten voor de klas. Het hele team is erop gericht de leerlingen echt te ontmoeten en hen te erkennen in al hun unieke kwaliteiten. Leerkrachten willen mee het verschil maken. Zij geven vorming en helpen de leerlingen om de uitdagingen in onze moderne wereld aan te gaan. Zij doen appel op hun unieke inbreng en medemenselijkheid.

20240517pinksterfeest_17mei2024-134.jpg

Ouderparticipatie

Onze school vormt een actieve gemeenschap van leerlingen, leraren en ouders. Zonder leraren is geen onderwijs mogelijk. Maar zonder de inzet van leerlingen en de actieve betrokkenheid van ouders lukt het evenmin.

Ouderparticipatie heeft vele gezichten in onze school. In de eerste plaats worden de ouders betrokken bij de ontwikkeling en het leerproces van hun kind, bijvoorbeeld via ouderavonden of via individuele oudergesprekken. Als ervaringsdeskundigen op het gebied van hun kind is hun inbreng van groot belang voor de leraren. Zo wordt hun beeld van het kind verrijkt om het op zijn weg zo optimaal mogelijk te begeleiden.

Sommige ouders nemen ook deel aan het bestuur van de school. Of ze spelen een rol in een werkgroep. Zo zetten ze zich bijvoorbeeld in voor de organisatie van een schoolfeest of voor het onderhoud van de gebouwen. Vele ouders verlenen ook hand- en spandiensten aan de school, bijvoorbeeld op een klusdag of klas-uitstap. Overal werken de ouders mee aan het ‘samen school maken’

Klassen
“Ontvang het kind in eerbied,
voed het op in liefde
en laat het gaan in vrijheid.”

R. Steiner

Peuters

Gezellig ingerichte klassen, nabootsen van de thuisomgeving

Peuters en kleuters worden ontvangen in een huiselijke sfeer waar natuurlijke materialen, ruimte en zachte kleuren primeren.

Peuterklas (4).jpg

Ritme, regelmaat en rust

Samen spelen en ontplooien is nu de belangrijkste taak. Daarbij bieden ritme, regelmaat en rust een groot houvast voor het jonge kind.

prikbord peuterklas

Al doende leren

De kinderen krijgen de tijd om aan te komen op school, om te ontdekken en al doende te leren.

Peuterklas (21).jpg

Kleuters

Spelen

Nog geen sprake van leren in de schoolse zin, spelen is op deze leeftijd het eigenlijke leerproces.

Buitenleven (3).jpg

Buitenleven

Bij ons spelen en leren kleuters zoveel mogelijk buiten. Door vrij spel met natuurlijke materialen en beweging in alle seizoenen ontwikkelen ze zich gezond en evenwichtig. De natuur biedt de perfecte leeromgeving voor de kleuterleeftijd.

Buitenleven (2).jpg

Sterke band tussen kind en leerkracht

Kinderen blijven gedurende de kleutertijd bij dezelfde juf. Broertjes en zusjes komen in dezelfde klas terecht. Ze beleven het klasgebeuren als jongste, als kind uit de middengroep en als oudste. Op iedere leeftijd worden andere zaken gegund en verwacht.

Kleuterklas (4).jpg
Team

DIRECTIE

Erna Kint

ADMINISTRATIE

Leerlingenadministratie

Personeelsadministratie

Delphine Reynaert

Louis Simoen

ZORGCOÖRDINATOR

Kleuters

Onderbouw

Marijke Staessens

Laurence Ducheyne

VAKLEERKRACHTEN

Euritmie

Erna Kint

Marleen Devestel

Handwerk

Lichamelijke opvoeding

Atelier

Shanti Van Lierde

Martijn Dewulf

Eva Grauwels

LEERKRACHTEN

Peuterklas 1

Ann Matton

Sophie Booth

Ondersteuner peuterklas 1

Peuterklas 2

Ondersteuner peuterklas 2

Kleuterklas 1

Lodi Danckaert

Eva Pollet

Els de Coster

Katrien Laevens

Marjolein Blancquaert

Kleuterklas 2

Liesbet Deruyter

Marjolein Blancquaert

Kleuterklas 3

Hanna De Clercq

Sophie Booth

Ondersteuners kleuterklassen

Elke Cooremans

Sofie Schiettecatte

Marleen Devestel

Nina De Kooning

Kristien Spooren

Onderbouw

Klas 1

Seth Muylle

Kristien Spooren

Klas 2

Vera Steculorum

Thalia Van Der Fraenen

Klas 3

Martijn Dewulf

Luc Piens

Klas 4

Klas 5

Klas 6

Maaike Everaert

Emilie Blondelle

Inge Delagaye

Jessica De Haene

Eva Grauwels

NASCHOOLSE OPVANG

Haticé Turk

Pippa Drijkoningen

Dije (Mahmu) Serifi 

SCHOONMAAK & ONDERHOUD

Haticé Turk

Onderbouw

Denken

Via het invoelen of ontdekken van de schoonheid in de wereld evolueren de leerlingen van gemotiveerd zijn om te rekenen, schrijven, te lezen en vol fantasie in de wereld te staan naar het in de startblokken staan om zichzelf te ontdekken en met een kritisch oog naar de wereld te kijken.

onderbouw_2
onderbouw_1

Jaarfeesten

De kinderen worden waarden bijgebracht door het ritme van de jaarfeesten en seizoenen.

Inspiratie voor het eigen leven en een kiem tot gemeenschapsvorming wordt gelegd

De dood van Baldur_klas4_2022-30.jpg

Al doende leren via periodeonderwijs

Kinderen leren intens tijdens periodeonderwijs en mogen nadien de leerstof loslaten om ze op het juiste moment weer op te halen. Interesses worden opgewekt door middel van vaklessen en kunstzinnige vakken.

Onderbouw - jaarfeesten.jpg

Thema’s

Ondersteuning in hun sociaal-emotionele ontwikkeling doen we via de verhaalstof van sprookjes, fabels en legenden, het oude testament, de Germaanse goden en heldenverhalen, Griekse en Oosterse culturen tot de geschiedenis van Rome en de Middeleeuwen. Zo worden verschillende karaktertrekken weerspiegeld, weerklinkt het goede nastreven, moed en volharding, ...  Dit mogen de kinderen ontdekken en beleven in de periode toneel.

Schooluren

8.00

Toezicht op de speelplaats

8.15

De juffen van peuters en kleuters zijn aanwezig in de klassen

8.25

Alle leerlingen zijn aanwezig op school

8.30

De bel gaat, de lessen beginnen

10.10 - 10.40

Speeltijd

12.20

Einde lessen voormiddag

Wij geven er de voorkeur aan dat alle kinderen tijdens de middagpauze op school blijven eten.

Niet-leerplichtige kinderen kunnen afgehaald worden voor 12.30 om het rustmoment voor de anderen te bewaken.

 

Op woensdag is er toezicht tot 12.35. Geen opvang.

13.20

Start lessen namiddag

15.00

Einde lessen namiddag
Toezicht op de speelplaats

15.15 - 18.00

Opvang

Opendeurdag voor nieuwe ouders

Zaterdag 24 januari van 10u tot 12u

Meer Info?

Stuur een mailtje naar aanmelden@deteunisbloem.be of schrijf je in voor onze infomomenten.

Infomomenten schooljaar 2025-2026

Dinsdag 3 februari om 13u30

​

Dinsdag 10 februari om 13u30

​

Dinsdag 21 april om 13u30

bottom of page