Warmte en geborgenheid als uitgangspunt

Voorzichtig openen naar de buitenwereld

Voor de allerkleinsten is het belangrijk dat ze terechtkomen in een warme, veilige omgeving. 

Peuters zijn vaak nog dromerig en nog niet in staat zich lang met hetzelfde bezig te houden. Het is goed dat ze de kans krijgen al spelend de nieuwe omgeving te ontdekken en dingen uit te proberen op hun eigen tempo. Kleine kinderen leren met hun handen en zintuigen. We geven hen alle tijd.

Het klasgebeuren heeft een vast ritme dat is gebaseerd op de bestaande, natuurlijke ritmes van de seizoenen, de jaarfeesten, de dagen van de week.  Vooral in de peuter- en kleuterklas zijn ook de dagen van de week een groot houvast in het ritme van de kinderen. Iedere dag van de week heeft kenmerken die elke week terugkeren en dat schept rust voor de kinderen.

 

Er is een vast begroetingsritueel met de klaskabouter, een opruim-liedje, een spreuk voor het middageten enz. Omdat die vertrouwde, veilige omgeving zo belangrijk is voor een kind, kiezen we er op de Steinerschool ook voor om peuters pas rond hun derde verjaardag naar de school te laten komen. 

Ritme en herhaling